10 întrebări pentru David Lloyd. A doua parte

12 septembrie 2018
10 întrebări pentru David Lloyd. A doua parte

În luna mai, editura Grafic a organizat concursul 10 întrebări pentru David Lloyd, iar co-autorul cărții V de la Vendetta a ales 10 întrebări la care a oferit răspunsuri în scris. După ce săptămâna trecută le-am citit pe primele cinci, astăzi vi le prezentăm pe următoarele. Lectură plăcută!

 

 

Cristi Iminent: Ce părere aveți despre adaptarea cinematografică a V de la Vendetta? Vă place sau nu vă place de nicio culoare?

 

David Lloyd: Îmi place foarte mult filmul, dar m-am referit întotdeauna la el ca la o altă versiune a lui V, din cauza multiplelor schimbări aduse poveștii originale în transpunerea pe ecranul de cinema, precum și a publicului mult mai larg de care a trebuit să țină seama. Este un produs cinematografic bun, puternic, care transmite mesajul lui V - importanța individualității - unui public foarte mare de pe tot cuprinsul globului, la care poate că originalul nu ar fi ajuns.Și mii de oameni care au văzut filmul s-au dus și au cumpărat cartea după aceea, așa că au avut șansa să vadă și să aprecieze sursa originală.

 

 

Rat Gabriel Alexandru: Cât de mult au influențat convingerile lui Moore colaborarea dintre voi?

 

David Lloyd: Pe vremea când cream Vendetta, cred că Alan era de părere că o societate se poate conduce singură, fără centralizarea din partea unui lider, după principiile anarhiei. Nu știu dacă mai e de aceeași părere, deși n-am niciun motiv să-mi imaginez să n-ar mai fi. Eu n-am crezut niciodată asta. Imaginea mea asupra umanității e mai puțin optimistă în ceea ce privește abilitatea sa de a forma grupări fericite, cooperative, care să se autosusțină. Cred că oamenii sunt ca oile - vor să fie conduși. Au nevoie ca cineva care să le spună ce să facă - chiar dacă își pun siguranța în pericol făcând asta. Preferă confortul de a avea pe cineva la conducere, decât să își asume responsabilitatea de a fi liberi, împreună cu nesiguranța protecției care vine odată cu asta. Așadar, părerile lui Alan nu m-au influențat - și nu era nevoie în ceea ce privește ideile poveștii. Convingerea noastră comună exprimată în V a fost ideea că autoritarismul - și tot ceea ce vine odată cu el - este, în esența sa, rău. Iar asta a fost de ajuns pentru a ne uni în cauza noastră comună de a istorisi povestea.

 

 

Yoji Jimi Rock:De ce încurajezi în Aces Weekly ilustratori de bandă desenată vechi și noi să facă ce ai făcut tu, și de ce e acesta ”viitorul”?

 

David Lloyd: Libertatea de expresie cere mijloace de publicare mai libere. Din cauza tiparului, a distribuției, a costurilor asociate cu benzile desenate, la un mare număr de oameni se poate ajunge doar prin concepte ”populare”, care se vor vinde în număr suficient cât să acopere aceste costuri. Niciun produs radical nu poate garanta că va obține un asemenea rezultat, așa că ideile noi nu sunt publicate de editorii de bandă desenată, cu excepția unui număr foarte mic de persoane. Dacă dai la o parte toate costurile inutile ale suportului pe hârtie, ajungând la cititor direct prin cyberspațiu, creezi un spațiu mult mai mare pentru libertatea de expresie a mai multor oameni.

 

Dar libertatea mai mare este doar unul dintre beneficii. Chiar și conceptele convenționale, ”populare” pot beneficia de acest demers, deoarece costurile minimale permit existența mai multor pagini - chiar dacă virtuale - care pot fi publicate cu un preț mult redus, și astfel crește suma de bani din profituri care se împarte cu creatorii - asta dacă revista merge pe principiul plății creatorilor din profit, așa cum se întâmplă în cazul Aces Weekly. Acesta este principiul care a stat la baza fondării Aces Weekly, și care sperăm să-i aducă succes, dar nu e o misiune ușoară pentru că, în general, cititorii de bandă desenată sunt extrem de reticenți la benzile desenate în cyberspațiu, dacă nu sunt gratuite. Dorința lor puternică de a colecționa ceva - o nevoie centrală răspândită în masa de cititori de bandă desenată - și de a avea ceva ”de cumpărat”, sunt foarte greu de învins.

 

Așadar, viitorul depinde de o schimbare pe care sper că noi - și toți cei care gândesc ca noi - o putem face. Ne va elibera, și totodată poate duce la extinderea întregii piețe a benzilor desenate; în plus, poate demonstra mai multor oameni cât de bune pot fi benzile desenate de-a lungul miilor de kilometri ai acestei ”super-autostrăzi a informațiilor”. Dar n-o să funcționeze dacă tot continuăm să tăiem copaci....

 

 

Răzvan Zamfirescu: V de la Vendetta e un fel de prezentare grafică a buletinelor de știri din anii ‘80. Prin prisma buletinelor de știri din prezent, V de la Vendetta seamănă mai mult cu o poveste din interior despre relația dintre presă și guvern, aproape ca un articol de presă de investigație. Date fiind uneltele, bunurile și pârghiile pe care le are guvernul prin implicarea social media, credeți că ar fi necesar și util un nou demers V de la Vendetta? Cred că în zilele noastre suntem mai aproape de o existență alături de icon-uri și valori ale culturii pop, care în trecut era văzută (cultura pop, adică) mai mult ca o filosofie comercială și/sau ca un manifest artistic decât ca un mod de viață efectiv. Credeți că V de la Vendetta ar putea avea un rol mai substanțial în acțiuni antiguvernamentale? Vedeți V de la Vendetta ca pe un mijloc justițiar foarte util, date fiind toate organizațiile și demonstrațiile care s-au folosit de imaginile dvs pentru a-și construi o pledoarie mai puternică? Știu că sunt mai multe întrebări, de fapt, scuze, dar pentru mine nu e o creație de ”o singură întrebare”.

 

David Lloyd: E adevărat că lumea lui V poate părea similară cu lumea noastră de acum, cu toată abundența camerelor de supraveghere, cu toată rețeaua intruzivă care ne acoperă viețile private, colectarea informațiilor personale și cu tot controlul pe care îl oferă toate acestea oricărui centru de putere care vrea să-l folosească. Dar asta înseamnă că e nevoie de încă o demonstrație despre amenințarea pe care o reprezintă toate astea? Cred că ceea ce spunem în V descrie deja ceea ce ar trebui să începem să realizăm, și depinde de cei care vor să recunoască asta și să acționeze, să o facă.

 

În plus, din cauza reputației pe care o are V, de comentariu critic politic, orice fel de nouă ”pledoarie” ar ajunge acum doar la un public interesat de politică, în locul unui public cititor mai larg și nepărtinitor, care poate fi informat cu privire la posibilele pericole. O poveste nouă despre o altă situație, dintr-o altă sursă, ar putea continua de unde ne-am oprit noi, desigur, dar pentru oricine ar încerca să facă asta este fundamental să evite ”un discurs moralizator”. Nu poți convinge pe cineva de validitatea unui argument scoțându-i ochii cu el.

 

Înțeleg de unde vine ideea ta a unui fel de apel din partea unei ”celebrități” pentru a face cumva să ajungă la oameni mesajul lui V, dar celebritatea are o relație nestatornică cu garanția menținerii integrității - vedem acest lucru în felul în care a fost folosită în trecut pentru a face diverse lucruri cunoscute -, astfel că celebritatea e pătată și nu ar trebui folosită ca un mijloc de intervenție în procesul gândirii libere.

 

Iar cu privire la ideea spiritului Vendettei - sau a ceva sau cineva care să o reprezinte în mod activ - să se implica în vreun soi de mișcare politică? Păi, cred că ar fi superfluu, dat fiind ce s-a întâmplat deja prin apariția măștii lui V în plan real, ca un simbol al protestului împotriva tiraniei, fie reale sau imaginare. Unitatea pe care o simbolizează masca lui V a schimbat ceva în lume. Zâmbetul arată confruntarea cu dificultățile; râsul se luptă cu o lacrimă ce e gata să cadă; optimismul arată hotărârea de a continua atunci când drumul e greu: toate acestea se regăsesc în înțelegerea comună. Sper doar să continue să-și lase amprenta. Putem doar să sperăm.

 

 

Luiza Ion: Ce tehnologie crezi că ne va influența cel mai mult viețile în următoarea decadă și cum crezi că ar trebui să ne schimbăm, atât individual, cât și ca o societate internațională?

 

David Lloyd: Sigur va fi vorba de AI și de tot ce implică asta. Uite ce se întâmplă în nano-tehnologie sau cât de rapid se dezvoltă industria automobilistică (cine-ar fi crezut că se vor dezvolta atât de mult investițiile în tehnologii non-petroliere, când se știe cât au investit în petrol marile corporații și cât lobby au făcut pentru a-și promova interesele?)

 

În ceea ce privește benzile desenate, vom avea grafenul: vor exista benzi desenate digitale și știri și informații care se vor derula pe suprafețe ce vor putea fi împachetate și puse în buzunar. Nu vom mai avea nevoie de tabletă. Vor fi ca un fel de foi cu știri de pe internet (le putem compara, dacă vreți, cu ziarele de pe vremuri, cu tot cu suplimentele de bandă desenată de duminica). Dar de fiecare dată când le vom scoate din buzunar, vor fi diferite. Sau le vom citi de pe mâneca hainei - vor fi acolo, gata să le citești, dacă vrei să o faci.

 

Gata cu tipăriturile scumpe sau cu complicațiile legate de intermediere. Doar dacă nu preferăm să avem în continuare benzi desenate în format clasic, care nu au nicio valoare reală în afară de aceea de obiect de colecție - altfel nu ai nevoie să le deții astfel. Cât de mult își vor dori cititorii de bandă desenată de la viitorul benzii desenate depinde de ceea ce prețuiesc ei cel mai mult. Dacă prețuiesc ilustrațiile și experiența unei povești bine spuse, acestea vor fi acolo pentru ei oricând vor, în cyberspațiu. Sau poate că vor rămâne pradă nevoii de a avea un obiect pe hârtie, care să adune praf pe un raft. Cine poate ști răspunsul?

 

Iar la un nivel sociologic mai larg, cu toții vom fi nevoiți să facem parte din grupuri care urmăresc interese specifice lor - fie politice, fie sociale - cu cât mai mari, cu atât mai bine. În vreme ce lumea e controlată tot mai mult de mari structuri de putere, indivizii vor avea tot mai puțină putere pe care să o exercite individual, dacă nu-și protejează interesele construindu-și structuri de influență care să le reprezinte cauzele ”individuale” - mai ales la nivel local, unde rezultatele reale sunt evidente, iar minciunile despre o anumită situație nu sunt așa de ușor de răspândit în mijlocul alegătorilor din zona afectată. 

 

Traducere din limba engleză de Iulia Pomagă


 

Cristi Iminent: What do you think about the V for Vendetta movie adaptation? Do you love it or hate it?

David Lloyd: I'm very fond of the Vendetta movie, but I always describe it as another version of V because of the many changes that were made to the original in bringing it to the cinema screen and the wider audience it catered for. It's a good, powerful piece of cinema that brought the central message of V - the importance of individuality - to a massive audience across the globe that may never have been reached by the original.  And thousands who saw the movie, went out and bought the book afterwards, so they got to see and appreciate its original source.  

 

Rat Gabriel Alexandru: How much did Moore's beliefs influence your collaboration?

David Lloyd: At the time when we were producing Vendetta, I think Alan believed a society could run itself without centralization of leadership, and on anarchic principles. I don't know if he still believes that, though there's no reason to imagine he doesn't. I never believed that. My viewpoint of humanity is less optimistic of its ability to form happy, co-operative, self-sustaining units.  I think people are like sheep - they want to be led. They need to have someone to tell them what to do - even if they put their welfare in danger in doing it. They'd rather have the comfort of having someone in charge, than have the responsibility of being free, with the uncertainty of protection that comes with that. So, Alan's beliefs didn't influence me - and there was no reason they needed to in the expression of all the ideas within the story.  Our unifying conviction in V was the belief that authoritarianism, and everything that came with it, was essentially bad. That was enough to bond us together in the common cause of telling the story.

 

Yoji Jimi Rock: Why do you encourage new/old comic artists to do what you did with Aces Weekly and why is this the *future*?

David Lloyd: Freedom of expression demands freer means of publishing.  Because of the printing, distribution, etc, costs associated with paper comics, a large number of people can only be reached using 'popular' concepts that will sell enough to claw back those costs. Nothing radical can be guaranteed to do that, so fresh ideas don't get published by anyone making paper comics except on a small scale by a limited number of people. If you take away all those unnecessary paper-making costs by going directly through cyberspace to the reader, there's room for more freedom of expression by a greater number of people.

But allowing more freedom is just one benefit.  Even conventional, ' popular ' concepts, will benefit, because minimal costs allow more pages - though virtual - to be published at a much reduced price, and thus more money accrues to be split with creators from income - that is if a magazine is run on the basis of paying its creators from its income, as Aces Weekly is. This is the ideal that Aces Weekly is founded upon and hopes to prosper by, but it's no easy task to do that, because, in general, comic readers are extremely resistant to cyberspace comics unless they're free to read. Their strong desire for something to collect - a central need amongst a mass of comic readers now - and to have a 'thing' to buy, is a hill to climb for us that is very steep.  

So, the future depends on a change that I hope that we - and all who are like-minded - can make.  It will free us, and can expand the whole market for great comics; plus, it can introduce more people to how good comics can be across the thousands of miles of the super highway.  But it won't work if we just keep cutting down trees...

 

Razvan Zamfirescu: "V for Vendetta" is kind of a graphic presentation of the news bulletins of the 80's. Watching present news bulletins, "V for Vendetta" it looks more like a government and press relationship inside story, close to a journalist investigation article. Having in mind the tools, assets and leverages the government has when social media get involved, do you think that a new "V for Vendetta" statement might be necessary and useful? I think in these days we are more close to actual living with pop culture icons and values which in the past was seen (pop culture) more as a commercial philosophy and/or an artistic statement than an actual way of living. Would you see that "V for Vendetta" might play even a more substantial role in anti-government actions? Do you see "V for Vendetta" as a much needed vigilante, having in mind organizations and demonstrations which used your imagery for a more powerful statement? I know is more than one question, sorry, but is not a "one question" work of art for me. 

David Lloyd: It's true that the world of V can seem similar to the world we have now, with the preponderance of CCTV cameras; the encompassing web of intrusion into private lives; the gathering of personal information; and the control this all gives to any central power hub that wants to use it. But does that mean that a new statement about the threat of it all is needed? I think what we say in V already details what we should wake up to, and it's up to those who want to recognize it and act on it, to do so.  Plus, because of V's high profile as clear political comment, any kind of new ' statement ' would now only reach an audience of the politically-aware, instead of a wider and un-biased readership that could be advised of possible dangers.  A new story about some other situation, from some other source, could continue from where we left off, of course, but the avoidance of 'preaching' is a fundamental necessity for anyone attempting to do that. You never persuade anyone to an argument by hitting them over the head with it.  

And I understand where your suggestion of a kind of 'celebrity' popular appeal comes from as a way of reaching people with V's message, but celebrity has an uneasy relationship with the guarantee of integrity through its historical uses in past advertising, so celebrity is thus tainted, and should never be used as a means of intervening in the process of free thought. 

And with regard to the idea of the spirit of Vendetta - or something, or someone, actively representing it - to become involved in some kind of political movement?  Well, I think that would be superfluous considering what's already happened through the appearance of the mask of V into reality as a symbol of protest against tyranny, whether it be real or imagined. The manifestation of unity that the V mask symbolizes has already changed something in the world. The smile shows confrontation with adversity; the laugh fights a tear that may fall; the optimism shows a determination to keep going when the going is tough: all of that is there in a common understanding.  I just hope it continues making its mark. We can only hope.

 

Luiza Ion: What technology do you think will change our lives the most in the next decade and what changes do you think we shall need to make individually and as an international society?

David Lloyd: It has got to be AI and all that comes with it.  Look at what we can see in nano-technology; and in the rapid change in auto-motives (who thought investment in non-oil tech would increase so quickly, bearing in mind the investment in oil from big corp and the lobbying they do to maintain their interests?).  

And, in comics relevance, there'll be graphene: we'll have digital comics and rolling news and info on surfaces that you can fold and put in your pocket.  You won't need to carry a tablet for it.  It'll be like having an internet news sheet (looking like old-time newspapers if you want it, with all that stuff that you get in Sunday comics pages in old-time papers). But every time you'll pull it out of your pocket, it'll be different. Or you'll read it on your coat sleeve - it'll be ready to read there, if you want it to.  No more expensive printing or contact complication. Unless you want to continue to have old-style paper comics that have no real value except as a collectable object, you won't need to have them.  How much the readers of comics will want from the future of comics depends on what they'll most value from them.  Whether they'll value the art and the experience of a story well told that'll be there for them whenever they want it from cyberspace, or whether they'll still be hooked on having a thing on paper that will gather dust on a shelf. Who knows the answer? 

And on the wider sociological level, we'll all have to become part of groups who look after interests that are particular to themselves - either political or societal - and the bigger the better. As the world becomes more controlled by big power structures, individuals will have less and less power to wield as individuals, unless they guard their interests by building influential structures that represent their 'individual' causes - especially on a local level where real results are evident and lies are not so easy to spread about the reality of a situation to the voters in the area affected.


 

V de la Vendetta, Alan Moore, David Lloyd

Ilustrații de David Lloyd

Traducere din limba engleză de Iulia Pomagă

Grafic, 2018

Recomandări (19) Interviuri (9) Noutăți (6) Titluri în focus (33) Evenimente (1) Școală (2) Concursuri (13)
header interviu
Interviu cu Anna Rakhmanko și Mikkel Sommer despre Vasia, bunicul tău: „Am vrut să creăm senzația că totul e transmis prin ochii unui copil” de Ema Cojocaru 08 ianuarie 2024
Vasia, bunicul tău relatează povestea adevărată a familiei Annei Rakhmanko, așa cum i-a fost istorisită de Liuba, sora bunicului ei, la vârsta de 82 d...
Mai multe
Invincibil
Pascal Jousselin — Invincibil 1: Dreptate și legume proaspete de Eduard Pandele 09 noiembrie 2023
CUM SĂ TE ÎNDRĂGOSTEȘTI DE INVINCIBIL ÎN ZECE SECUNDE? E simplu - e suficient să citești prima planșă de aici; (dacă îți plac pisicile, mergi direc...
Mai multe
Marie Curie
Frances Andreasen Østerfelt, Anja C. Andersen & Anna Błaszczyk — Marie Curie: În căutarea luminii de Eduard Pandele 30 octombrie 2023
CARTEA ÎN TREIZECI DE SECUNDE Marie Curie a fost prima femeie care a primit premiul Nobel și, până acum, singurul om de știință care a primit două...
Mai multe
Toate drepturile rezervate © Grupul Editorial ART